
"Abba stal min idé"SUNDSVALL (ST) 2007-11-09 03:00I början av året hade Ulla Lahti flera samtal med Abba kring hennes uppfinning Breon.Efter någon månad svalnade intresset från livsmedelsjätten.I oktober upptäckte hon en produkt med samma funktion och nästan samma namn i affären. En produkt som såldes av – Abba.
Ulla Lahti, 46, sitter på sitt företag Läderlappen på Bergsgatan i Sundsvall och vet knappt vad hon ska tro. – Jag känner mig maktlös, säger hon. Eller; "Den lille mot miljardjätten". Det började för tre och ett halvt år sedan. Ulla kom på en idé som går ut på att man inte behöver en kniv för att breda ut kaviaren, mjukosten eller vad det nu är som finns i tuben. För ett och ett halvt år sedan ringde hon till Abba Seafood AB i Göteborg, som då inte visade något intresse för uppfinningen. Däremot tog det ordentligt med fart efter att hon varit på Formexmässan i Stockholm i januari. Intresset var stort och Ulla Lahti blev förstås glad. Speciellt då hon mönsterskyddat sin produkt hos PRV både vad gäller design och varumärke.
Ullas förhoppningar ökade också förstås när Abba kontaktade henne på måndagen efter mässan. – De var helt entusiastiska och kontakterna var täta, säger Ulla Lahti. I mitten av februari fick hon dock besked att Abba inte längre var intresserad. Trots detta fortsatte Ulla Lahti med produkten. Den är ute till försäljning, 10 000 exemplar är tillverkade, och totalt har hon säkert i tid och pengar investerat uppemot en halv miljon kronor. Den 12 oktober kom dock ett rejält dråpslag. – När jag var på ICA på Alnö och handlade såg jag Abbas kampanj: Kalles Brepåare. Designen skilde sig mot min Breon men idén var densamma, säger Ulla Lahti.
Hennes ombud, Bengt Erik Eriksson på Matfors juridiska, har varit i kontakt med Abba och deras ombud – men de har ingen förståelse för det hela. – Jag blir ledsen hur ett miljardföretag behandlar en enskild människa, säger Bengt Erik Eriksson, som fortsätter: – Det visar att lagen inte räcker till men det stora problemet i sådana här fall är att vanliga människor inte har råd att driva en process mot en stor företagsjätte.
På Abba Seafood vill man inte säga något. – Jag kan bekräfta att jag haft kontakt med Ulla Lahti men hänvisar i övrigt till de advokater vi har, säger Maria Holmquist, Abbas marknadsavdelning. ST har sökt deras ombud, Anders Feldt på Zacco Sweden AB, utan att nå honom. I en brevväxling med Ulla Lahti skriver han dock: "Vi kan konstatera att vare sig upphovsrätten eller designskyddet avser ett idéskydd. Enligt vår bedömning föreligger det ingen immaterialrättslig konflikt mellan er och vår klient varför vi anser att ärendet härmed är avslutat". Abba sökte i maj och beviljades i november varumärkesskydd för "Kalles Brepåare". Brepåare och Breon – det låter lika...


No comments:
Post a Comment