En av de största fördomarna är att människor tror att de inte har några fördomar. Vi tror att fördomar är sådant som andra människor lider av. Människor med fast handslag och klar blick ger större förtroende och små pigga damer verkar mer pålitliga än tatuerade medelålders män i brynja eller helskäggsmänniskor från Libanon. Låt oss objektifiera våra egna fördomar genom att anamma Projekt Företagsbikt. Detta tillvägagångssätt kan hjälpa oss mäta vår egen objektivitet och målet är att förstå att "insikt ger utsikt". Företagside
1. Samla 10 människor i en lokal som delas in i 10 rum
2. Ingen av dessa människor kan se varandra eller vet vad den andra jobbar med eller har för erfarenhet, kunskap, attityd eller värdering
3. Rösterna neutraliseras och förvrängs så de låter exakt lika.
Rummen är försedda med högtalare och mikrofon att tala i. Det som sägs går ut till samtliga i rummet alternativt att man kan få välja vem man vill prata med. Frågor ställs mellan 13.00 - 16.00. Frågorna kan röra allmänna eller specifika ämnen. Låt oss säga att 10 personer intresserade i turistfrågor har samlats. Då börjar X "Jag arbetar med amerikanska turister mellan April - Oktober och jag undrar hur jag kan öka deras givmildhet [dricks] med 15 %. Jag vll att Z och Y svarar på denna fråga".
De 10 som samlas kan antingen komma dit oförberedda alternativt att de vet vilket/vilka ämnen som ska diskuteras. Det vore också roligt att samla människor med väldigt varierad bakgrund när exempelvis samhällsutveckling ska disuteras. Låt säga att ämnet är "Förbättring i Stockholms förorter". Det skulle säkerligen ge väldigt annorlunda svar.
En jämförande grupp med öppna ridåer kan även diskutera samma saker och på så sätt går det att mäta en diskrepans/skillnad i svar samt vem som svarar mest vem som ställer frågor etc. Detta vore något som Sociologer och Beteendevetare borde nappa på. Efter sejouren kan människor får se vilka de andra var samt få en utskrift vem som ställde vilka frågor och vilka som svarade.
Belöning
Om förslag leder till ökad inkomst för företaget kan förslagsgivaren belönas med exempelvis likvida medel eller Spa-resa
2007-08-24
Subscribe to:
Post Comments (Atom)

No comments:
Post a Comment