2007-07-11

Märklig marknadsföring av Realtid och Krearena

Ibland blir jag en smula förvånad hur marknadsförare tänker och det gäller främst konsten att höra av sig. Många gånger har jag ringt och frågat efter en specifik person eller mailat när det gäller särskilda frågor eller gett tips och råd på produkt/tjänst/processföbättringar. Svaren uteblir allt som oftast och i min värld är det väldigt märkligt. Det leder nämligen till att jag pratar med mina polare och säger något i stil med "Jo jag gav SAS 4 ideer hur de kan förbättra sin kundservice" eller "Jo jag mailade Realtid.se och gav dem 10 tankar vad de ska skriva om men ni vet att båda dessa företagen och många därtill är inte särskilt bra att höra av sig.

På så sätt skapas antingen goodwill eller badwill. Att inte fler tar detta på allvar är märkligt. Realtid som är en tidning och Krearena som var ett misslyckat kreativitestprojekt i Värmland är kanske de som ska hängas ut enligt mig. Om jag som person har ansträngt mig lite att prångla iväg några ideer så borde det ligga i företatens intresse att replikera.

För puuuhhh...tja ett år sedan så hade Coompanion en tävling hur de skulle marknadsföra sig själva. Visserligen hörde jag av dem och mailade en smula men den utlovade belöningen har dröjt. Tycker det är trist. Jag var uppe på Coompanion här i Härnösand men tyckte tyvärr inte att det var den kreativa hästspark jag hade hoppas på. Såg nu senate att de sökte en person här i Härnösand och att även Sig-Britt Ahl sitter i deras styrgrupp. Jag får väl prata med henne om det nästa gång vi båda träffas i Kommunstyrelsen.

Sen sängde jag iväg ett e-mail till Ingrid Bexell på Coompanion. Vi får se vad det blir av det.

No comments: