2007-07-11

Bankservice

Detta är bara ett kort utkast i tankar kring kundservice. Måhända inget att hetsa upp sig för men många bäckar små...

Hej Daniel m.fl.

Jag heter Mattias Andersson och bor här i Härnösand sedan ett par år tillbaka. Jag tänkte få ge dig lite feedback gällande en situation som uppstod idag på Föreningssparbanken/Swedbank. Egentligen ingenting att bli upprörd över men jag tycker i alla fall det är på sin plats med feedback. Situationen som sådan är måhända inget unikt för Swedbank men jag tycker den talar sitt tydliga språk hur dåliga svenska företag är att tillmötesgå kunder och använda sig av lateral flexibilitet. Min erfarenhet är tyvärr att svenska företag är rätt begränsade inom detta område. Om vi gör en jämförelse inom livsmedelsindustrin så är det ofta nysvensken med kiosken som är mycket mer flexibel och fokuserad på kundservice. Här behövs det en smula förbättring.

Jag skulle sätta in 200:- till min goda mor. Först gick jag på min bank SEB som tipsade mig om att det är en avgift på 50:- om de sätter in pengarna via SEB. "Gå över gatan till Swedbank - det tjänar du på" "Tack". Väl inne på Swedbank kollade jag clearing nummer etc. Sträckte fram VISA kortet till kassörskan som gick och drog det. Frid och Fröjd. Efter kortet var draget och transaktionen genomförd så yttrades "Legitimation". "Tja du det blir nog svårare jag tror minsann jag tappat körkortet - hittar det inte här i plånboken". "Ja då är det omöjligt". Hon gick och ringde lite folk för att få nummer och namn verifierat men det var fortfarande omöjligt.

För det första så är ingenting omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid som Einstein sa. Sen handlade det om 200:-. Visst man kan häva att det är princip och inte pengar Ungefär som att hävda att man har ideologiska skäl. Jag sa att jag just kommit från SEB och där känner de mig Hon kunde ha ringt till SEB och fått det verifierat. Eller till och med gått över gatan. Det var inga kunder på Swedbank för tillfället.

Eller hon kunde ha ringt min arbetsgivare. Sen när en sånhär sitaution uppstår så kan man säga till kunden "Hmm...ja du har ingen legitimation men du får lämna VISA kortet här till imorgon som ett alternativ". Jag sa också "Jaha men du då går jag och hämtar 200:- runt hörnet". "Nja du vet det går inte vi stänger ju om 3 min". Det är en tråkig attityd. Det som händer i en sånhär situation är att jag går hem och surar ett tag och sedan berättar om denna inflexibla händelse för 10 av mina kompisar. Det är så mun mot mun marknadsföring fungerar och det är märkligt att det inte tas på större allvar. Sen användes ordet BABS av kassörskan och jag vet att det är slang för den räkne/avstämningsapparatur som används vid dagens slut. Men desssa facktermer tror jag inte uppfattas av alla. Bara ett tips.

Jadu Daniel mfl jag kan naturligtvis fortsätta och prata om vikten av ett flexibelt tänkande och agerande. Vore kul att få en replik. Sen när det gäller en snabb tanke om Swedbank så undrar jag om det finns en bankomat på Swedbank arena. Förra gången jag var där och såg MODO tvåla dit Skellefteå med 5-0 så fanns ingen bankomat. En smula märkligt om ni frågar mig. Dagens boktips för Swedbank blir Ideboken av Fredrik Hären och särskilt avsnittet kring dansk nobelpristagaren Niels Bohr och hans syn på flexibilitet.

Mvh






Mattias Andersson
Beteendevetare. Skribent. Reseledare. Investerare. Amatörfilosof. Amatörpolitiker.
Norra Kyrkogatan 27A
87132 HÄRNÖSAND
070 - 2848539
www.garnahjarna.blogspot.com

1 comment:

Anonymous said...

Bra skrivet Mattias!
Att vara proffsig inom serviceyrket är icke att förglömma.
/C