På något sätt handlar kreativitet om att se bortom invanda mönster, att våga ta steget ut i det oprövade, att våga gå utanför de upptrampade stigarna. Kreativitet förutsätter därmed mod.
Efter andra världskriget har det forskats mycket kring ”kreativitet”. Kan man med hjälp av forskningen beskriva den kreativa individen? Den kreativa processen? Den kreativa miljön? Den kreativa produkten? Många modeller av den kreativa processen har presenterats, ofta indelade i olika steg. Men ingen kan sägas vara en generell beskrivning, de är nästan uteslutande beskrivningar av enskilda personers egenskaper eller beskrivningar av enstaka upplevelser. Några generella, allmängiltiga svar på dessa frågor finns fortfarande inte. Några konstateranden som några av alla dessa forskare gjort är:
- kreativt arbete äger rum på ett, möjligen ett par områden, kreativitet är ingen egenskap, ingen person är kreativ i största allmänhet att jämföra med en idrottsman som är skicklig inom ett eller möjligen ett par grenar men inte är idrottslig i största allmänhet. Vetenskaplig kreativitet skiljer sig från politisk kreativitet som skiljer sig från konstnärlig, teknisk, social, pedagogisk kreativitet o.s.v. (Gardner)

- Man kan vara full av skaparkraft och produktiv genom att använda väl beprövade tillvägagångssätt utan att för den skull vara kreativ, nydanande. (Sahlin)
Man kan också använda beprövade tillvägagångssätt, men i nya kombinationer och därmed vara kreativ. (Marianne)
- Kreativitet handlar inte bara om att lösa problem, det handlar kanske framförallt om att finna problem, att ställa nya frågor. (Csikszentmihalyi)
- Inget verk är kreativt eller icke kreativt i sig självt, det är alltid en social fråga eller företeelse, bestämd av expertisen på området. (Gardner)
- Kreativa handlingar och idéer kan också leda till negativa konsekvenser.
- Den kreativa miljön utmärks av: generositet, gemenskap, kompetens, kulturell mångfald, tillit och tolerans, jämlikhet, nyfikenhet, frihetsanda och småskalighet. (Sahlin)
Texten härovan saxade jag direkt från CETIS verksamhet. CETIS är ett nationellt resurscentrum. Vår huvuduppgift är att tillsammans med förskolans och grundskolans personal, landets lärarutbildare, näringslivsföreträdare och andra intresserade stimulera och utveckla teknikundervisningen. Det yttersta målet är en god teknisk allmänbildning hos alla elever

No comments:
Post a Comment