
Här är en artikel jag skrev i tidningen. Tycker att den fungrar även som motion.
Över 600 000 svenskar finns i Kronofogdens register, ett snabbt SMS-lån räddar helgens krogbesök och allt som oftast har svensken för mycket månad kvar i slutet på lönen. Vi belånar i en allt högre grad och få har en ordentlig buffert om det oförutsagda skulle inträffa. Att lära sig om sin egen privatekonomi i en ung ålder är ett bra sätt att undvika själslig oro och skuldsanering senare i livet. Privatekonomi är inget hokus-pokus, mystik eller magi utan handlar om planering, mål, prioriteringar och risktagande. Enligt en undersökning av Synnovate Temo på uppdrag av medlemsorganisationen Aktiespararna visar det sig att hela 91 % av de tillfrågade är positiva till att införa privatekonomi som obligatoriskt ämne i Gymnasieskolan.
Vi måste lära oss att det finns andra sätt att se över sin privatekonomi än att spela nätpoker eller satsa sparkapitalet på frimärksaktier. Jag är av den uppfattningen att ett ämne som privatekonomi skulle röna stort intresse bland elever och ge både individ och samhälle synbar vinst både på kort och på lång sikt. Dessutom är det någonting som de flesta kan relatera till och känner igen, detta gör ämnet mycket slagkraftigt och meningsfullt – konkreta exempel från verkligheten kan införlivas i undervisningen. Alla gymnasieelever borde få lära sig det elementära om att spara, låna, försäkra, investera leva och bo. Att ha ordning på privatekonomin ger möjlighet att redan i tidig ålder lägga grunden för en god ålderdom och möjlighet att planera för en eventuell studietid på universitet eller högskola. Alla vinner.
Jag ser gärna att Härnösands föregår med gott exempel, agerar pilotkommun och inför privatekonomi som ett ämne på Gymnasiet.

No comments:
Post a Comment