2006-10-16

Idédagen


Den 2 Oktober var det hög tid för alla idélligenta medlemmar på Idebanken.se att träffas och trivas och utbyta klokheter. Detta skedde på Entreprenörscentrums lokaler ett stenkast från St.Eriksplan. På plats för att välkomna oss fanns Jonas Cederström som lyckats med konststycket att skapa en trivsam miljö för nyföretagandet och han fullkomligen lyste av entusiasm och gåpåanda. Där fanns representanter från Näringslivet och spännande forskare. Därtill Björn Remneland från Göteborgs Hanelshögskola och naturligtvis Mr. Mieton - Hjärnan bakom Idébanken. Mellan 16.00 - 21.00 pratades och förelästes det om vartannat. Jag fick tillfället att träffa de båda genierna bakom www.idekampanjer.com nämligen Marcus Persson och Mårten Norman.

Vinnarna i Idex kampanjen presenterades och det blev förutom företagsdagis även det hemmagjorda och framgångsrika myggmedlet NoMO www.nomo.se som jag tror kommer att slå rätt bra framförallt här i Norrland där blogsugarna kan bli stora som mjölkpallar. Dessutom är NoMo medlet helt naturligt. Själv produkten fick mig att tänka på hur viktigt det kan vara att ställa upp vissa ramar för en idé. Hur idén ska presenteras och hur den ska förpackas och säljas. Design är vi rätt dåliga på överlag. Vi borde lära oss mer från de designvärlden. Blev också presenterad för en viss Martin Green som är VD för Stockholmsföretaget Floating Hotels. Vars affärsidé är att ställa upp med extra hotellsängar på Fartyg. Smart. Bra koncept som kom från hans intresse av husbåtar. Dock är deras hemsida under all kritk - men det kan ju fixas till.

Ranold Ödmark var också en trevlig bekantskap på Idédagen. En annorlunda människa. Själv fick jag tillfället att snacka en smula om hur jag ser på idéer och svara på frågan "Vart får du allt ifrån". Tja "Idéer och utvecklingspotential finns ju överallt - gäller bara att vara en smula observant".