2006-10-17

Fyrkantig kreativitet

Hur skakar man fram kreativa tankar frågar sig vän av ordning. Många har en falsk och romantiserad bild att det bara är att samlas med några tuschpennor kring ett blädderblock efter en måltid av svamppannkaka och vips kläcks smartheter på löpande band. Många gånger påstår människor att "Tja det är ju bara att toka till sig och tänka utanför boxen och flumma på lite". Fast då missar dem att för att överhuvudtaget ha en förmåga att tänka utanför den berömda boxen så måste man ha en box att utgå ifrån. Genom att ställa specifika och konkreta och lätt frustrerande frågor och krav ökar förhoppningsvis den egna tankeförmågan och därigenom nyfikenheten att tänka utanför en fyrkant.

Istället för att ställa fråga: Vad ska jag sälja på min nätbutik så kan du istället peka på tre fyra ramar och fokuseringspunkter som produkten ska uppfylla: 1. Produkten ska väga max 280 gram. 2. Produkten ska kunna anpassas utifrån kundens behov. 3. Produkten ska generera en avkastning på kapital som är minst 50 % 4. Produkten ska inte behöva finnas i lager 5. Produkten ska rikta sig till barn mellan 4-7 år.

Genom struktur föds ibland fantasi.